Wymeldowanie z pobytu stałego i czasowego

Jednostka prowadząca

Wymagane dokumenty

Wymeldowanie powinno nastąpić w sytuacji, kiedy osoba opuszcza dotychczasowe miejsce zameldowania. Obowiązek ten dotyczy tak obywateli polskich jak i cudzoziemców.

Osoba, która opuszcza miejsce pobytu stałego lub czasowego, jest obowiązana wymeldować się w organie gminy, właściwym ze względu na dotychczasowe miejsce jej pobytu, najpóźniej w dniu opuszczenia tego miejsca.

Wymeldowanie na wniosek osoby dotychczas przebywającej pod danym adresem jest czynnością materialno – techniczną.

Kto jest zobowiązany do dokonania  wymeldowania

  • osoba dokonująca wymeldowania – osobiście
  • za osobę nieposiadającą pełnej zdolności do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu
  • wymeldowania pobytu stałego lub czasowego można dopełnić przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie, o której mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.3), po okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego dowodu osobistego lub paszportu

Uwaga: zgłoszenie zgonu, dokonane w urzędzie stanu cywilnego zgodnie z przepisami prawa o aktach stanu cywilnego, zastępuje wymeldowanie osoby zmarłej, bez konieczności wypełniania formularzy

Wymeldowania z dotychczasowego miejsca pobytu stałego lub czasowego można dokonać podczas zameldowania w nowym miejscu pobytu, wskazując adres dotychczasowego miejsca pobytu, z którego ma nastąpić wymeldowanie lub zgłaszając wyjazd za granicę na pobyt stały, co skutkuje wymeldowaniem z miejsca pobytu stałego i czasowego albo wyjazd na okres dłuższy niż 6 miesięcy, bez zamiaru stałego pobytu za granicą – skutkuje wymeldowaniem z miejsca pobytu czasowego.

Wymeldowanie następuje wówczas na podstawie formularza:

lub

lub

Uwaga: jeżeli okres pobytu czasowego odpowiada okresowi zgłoszonemu przy zameldowaniu, osoba opuszczająca miejsce tego pobytu jest zwolniona od obowiązku wymeldowania się.

Miejsce złożenia dokumentów

Urząd Miejski, Referat Spraw Obywatelskich, pokój nr 4A.

Opłaty

Czynności meldunkowe nie podlegają opłacie skarbowej.

Termin i sposób załatwienia

Niezwłocznie - po zgłoszeniu się do Referatu Spraw Obywatelskich

Podstawa prawna

Dz.U.2010.217.1427 – ustawa 2010-09-24 – Ewidencja ludności.

Dz.U.2012.347 – rozporządzenie  2012-02-16 – Tryb rejestracji danych w rejestrze PESEL oraz w rejestrach mieszkańców i rejestrach zamieszkania cudzoziemców.

Dz.U.2012.294 – rozporządzenie  2012-02-23 – Tryb i terminy przekazywania danych pomiędzy rejestrem PESEL a rejestrami centralnymi.

Dz.U.2012.74 – rozporządzenie  2012-01-04 – Nadanie lub zmiana numeru PESEL.

Dz.U.2011.243.1450 – rozporządzenie  2011-10-05 – Określenie wzorów wniosków o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców, rejestru zamieszkania cudzoziemców i rejestru PESEL oraz tryb uzyskiwania zgody na udostępnienie danych po wykazaniu interesu faktycznego.

Dz.U.2011.224.1348 – rozporządzenie  2011-09-27 – Kontrola korzystania z dostępu do danych z rejestru PESEL w drodze weryfikacji danych.

Dz.U.2011.220.1306 – rozporządzenie  2011-09-29 – Określenie wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego.

Dz.U.2011.195.1153 – rozporządzenie 2011-09-12 – Opłaty za udostępnienie danych z rejestrów mieszkańców, rejestrów zamieszkania cudzoziemców oraz rejestru PESEL.

Dz.U.2011.168.1010 – rozporządzenie  2011-07-22 - Wykonywanie obowiązku meldunkowego przez żołnierzy w czynnej służbie wojskowej.

Inne informacje

Jeżeli osoba nie może przyjść osobiście aby się wymeldować – udziela pełnomocnictwa zwykłego. Zameldowanie w nowym miejscu pobytu stałego jest równoznaczne z wymeldowaniem z poprzedniego miejsca.

Formularze i załączniki

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 2015-03-05
Dokument wytworzony przez: Referat Spraw Obywatelskich
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Małgorzata Cagara-Macek
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 08 kwietnia 2008 11:54
Dokument wprowadzony do BIP przez: Administrator
Ilość wyświetleń: 2894
09 marca 2015 12:29 Małgorzata Cagara-Macek - Dodanie załącznika.
05 marca 2015 13:17 Małgorzata Cagara-Macek - Aktualizacja danych sprawy. wejście w życie nowych przepisów prawnych Dz.U.2010.217.1427 – ustawa 2010-09-24 – Ewidencja ludności.
03 stycznia 2013 09:54 Paweł Bucior - Aktualizacja danych sprawy.