Procedura

Procedura zgłaszania nieprawidłowości (whistleblowing) w Urzędzie Miejskim w Leżajsku

 

Urząd Miejski prowadzi swoją działalność w oparciu o bezwzględne poszanowanie przepisów prawa, dobrych praktyk oraz najwyższych standardów etycznych. Strategia działania Urzędu Miejskiego oparta jest na zasadzie uwzględnienia szeregu aspektów, do których należą interesy społeczne, ochrona środowiska, relacje z różnymi grupami interesariuszy, potrzeby otoczenia biznesowego, ale w szczególności oparta jest na odpowiedzialności urzędniczej i zapobieganiu korupcji oraz powstawaniu innych nieprawidłowości zarówno wewnątrz organizacji, jak i wśród partnerów współpracujących.

Procedura jest elementem systemu zarządzania Urzędem Miejskim, a jej podstawowym celem jest zapobieganie nieprawidłowościom w jednostce.

 

Zgodnie z zasadą dobrej wiary każda Osoba uprawniona do dokonania zgłoszenia powinna zgłosić nieprawidłowość jeśli istnieją po jej stronie uzasadnione podstawy, by sądzić, że przekazywane informacje są prawdziwe. Status Sygnalisty uzyskuje każdy Zgłaszający, chyba że wstępna analiza zgłoszenia, daje podstawy do przyjęcia, iż Zgłaszający w sposób oczywisty działał w złej wierze (domniemanie dobrej wiary). W złej wierze pozostaje Zgłaszający, który działa w celu sprzecznym z prawem lub zasadami współżycia społecznego.

 

  1. OBSZARY DZIAŁALNOŚCI URZĘDU MIEJSKIEGO W LEŻAJSKU SZCZEGÓLNIE NARAŻONE NA WYSTĄPIENIE NIEPRAWIDŁOWOSCI:
    1. planowanie zamówień na dostawy, usługi i roboty budowlane;
    2. przygotowanie i przeprowadzenie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego;
    3. zawieranie umów cywilnoprawnych;
    4. dokonywanie odbioru dostaw, usług lub robót budowlanych oraz realizacja płatności;
    5. naliczanie i egzekwowanie należności;
    6. wydawanie decyzji lub postanowień administracyjnych;
    7. polityka kadrowa;
    8. ochrona środowiska;
    9. dysponowanie majątkiem i środkami publicznymi;
    10. opracowywanie projektów aktów normatywnych;
    11. ochrona prywatności i danych osobowych oraz bezpieczeństwo sieci i systemów informacyjnych;,
    12. opracowywanie projektów aktów normatywnych;
    13. ochrona przed mobbingiem.

 

  1. OSOBY UPRAWNIONE DO DOKONANIA ZGŁOSZENIA:
    1. pracownicy i Współpracownicy oraz byli Pracownicy i Współpracownicy Miasta Leżajska i Urzędu Miejskiego,
    2. osoby działające w imieniu i na rzecz Miasta Leżajska i Urzędu Miejskiego,
    3. wszelkie inne osoby w jakikolwiek sposób powiązane z Miastem Leżajsk i Urzędem Miejskim, w szczególności: osoby pomagające w dokonaniu zgłoszenia nieprawidłowości, praktykanci, stażyści lub kandydaci do zatrudnienia, jeśli informacje dotyczące nieprawidłowości pozyskali w trakcie procesu rekrutacji lub innych procesów poprzedzających nawiązanie stosunku zatrudnienia.

 

  1. PODMIOTY KTÓRYCH MOŻE DOTYCZYĆ ZGŁOSZENIE NIEPRAWIDŁOWOŚCI:
    1. podmioty powiązane z Miastem Leżajsk i Urzędem Miejskim,
    2. osoby fizyczne uprawnione do reprezentowania Miasta Leżajska i Urzędu Miejskiego,
    3. pracownicy i współpracownicy Miasta Leżajska i Urzędu Miejskiego w związku ze świadczeniem pracy na jej rzecz,
    4. wykonawcy, podwykonawcy albo inni przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi, jeżeli ich czyn zabroniony pozostawał w związku z wykonywaniem umowy zawartej z Miastem Leżajsk lub Urzędem Miejskim,
    5. pracownicy lub współpracownicy osoby upoważnionej do działania w interesie lub na rzecz przedsiębiorcy niebędącego osobą fizyczną, jeżeli jego czyn pozostawał w związku z wykonywaniem umowy zawartej przez tego przedsiębiorcę z Miastem Leżajsk i Urzędem Miejskim.

 

  1. KATALOG NIEPRAWIDŁOWOŚCI– to informacje, mogące świadczyć w szczególności o:
    1. podejrzeniu przygotowania, usiłowania lub popełnienia czynu zabronionego przez podmioty, o których mowa w pkt .3,
    2. niedopełnieniu obowiązków lub nadużyciu uprawnień przez podmioty, o których mowa w pkt.3,
    3. niezachowaniu należytej staranności wymaganej w danych okolicznościach w działaniach podmiotów, o których mowa w pkt3,
    4. nieprawidłowościach w organizacji działalności Urzędu Miejskiego, które mogłyby prowadzić do popełnienia czynu zabronionego lub wyrządzenia szkody,
    5. naruszeniu wewnętrznych procedur oraz standardów etycznych przyjętych w Urzędzie Miejskim,
    6. naruszeniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych,

 

  1. ZGŁASZANIE NIEPRAWIDŁOWOŚCI

Zgłoszenia nieprawidłowości mogą być przekazywane za pomocą:

  1. dedykowanej skrzynki mailowej: sygnalista@miastolezajsk.pl,
  2. poprzez wypełnienie formularza zgłoszenia nieprawidłowości dostępnego w Biuletynie Informacji Publicznej, FORMULARZ
  3. osobiście u Sekretarza Miasta,
  4. za pośrednictwem operatora pocztowego.

 

Zgłoszenie nieprawidłowości powinno zawierać jasne i wyczerpujące wyjaśnienie przedmiotu zgłoszenia oraz powinno zawierać przynajmniej następujące informacje:

  1. datę oraz miejsce zaistnienia nieprawidłowości lub datę i miejsce pozyskania informacji o nieprawidłowości,
  2. opis konkretnej sytuacji lub okoliczności stwarzających możliwość wystąpienia nieprawidłowości,
  3. wskazanie podmiotu, którego dotyczy zgłoszenie nieprawidłowości,
  4. wskazanie ewentualnych świadków nieprawidłowości,
  5. wskazanie wszystkich dowodów i informacji, jakimi dysponuje Zgłaszający, które mogą okazać się pomocne w procesie rozpatrywania nieprawidłowości.

Zgłaszający zobowiązany jest do traktowania posiadanych przez niego informacji dotyczących podejrzenia nieprawidłowości jako tajemnicy i powstrzymania się od publicznych rozmów o zgłaszanych podejrzeniach nieprawidłowości, chyba że osoba ta jest zobowiązana do takiego działania przepisami prawa.

 

Dopuszczalne jest anonimowe zgłoszenie nieprawidłowości.

 

  1. ZGŁOSZENIA ZEWNĘTRZNE

Zgłaszający może dokonać zgłoszenia zewnętrznego do organu centralnego lub organów publicznych bez uprzedniego dokonania zgłoszenia wewnętrznego.

Organem centralnym jest Rzecznik Praw Obywatelskich oraz inne organy przyjmujące zgłoszenia zewnętrzne dotyczące naruszeń w dziedzinach należących do zakresu działania tych organów np. w zakresie zasad konkurencji i ochrony konsumentów właściwym organem publicznym jest Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

 

  1. OCHRONA SYGNALISTY

Urząd Miejski wprowadza bezwzględny zakaz podejmowania działań odwetowych wobec Sygnalisty również w sytuacji, gdy zgłoszenie nieprawidłowości zostało zgłoszone w dobrej wierze, a przeprowadzone Postępowanie wyjaśniające wykazało, że zgłoszona Nieprawidłowość nie miała miejsca. Sygnaliście przysługuje pełna ochrona przed działaniami represyjnymi, dyskryminacją oraz innymi rodzajami niesprawiedliwego traktowania. Ochrona nie dotyczy Sygnalisty, będącego jednocześnie sprawcą/ współsprawcą/ pomocnikiem nieprawidłowości. Ochrona Sygnalisty zapewnia należytą ochronę jego danych osobowych, a także właściwe stosowanie przepisów kodeksu postępowania administracyjnego oraz RODO.

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 21 grudnia 2021 08:50
Dokument wprowadzony do BIP przez: Przemysław Jodkowski
Ilość wyświetleń: 180
21 grudnia 2021 08:58 (Przemysław Jodkowski) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
21 grudnia 2021 08:56 (Przemysław Jodkowski) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
21 grudnia 2021 08:50 (Przemysław Jodkowski) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)