Udostępnienie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL

Jednostka prowadząca

Wymagane dokumenty

  • wniosek o udostępnienie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL ( wzór formularza zgodny z rozporządzeniem Ministra Cyfryzacji z dnia 26 czerwca 2019 r. (poz.1212)
  • dowód osobisty (do wglądu)
  • dowód dokonania opłaty od osób, jednostek organizacyjnych i podmiotów mających obowiązek uiszczenia tej opłaty
  • dokumenty potwierdzające interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów (okazanie do wglądu oryginału dokumentu świadczącego o interesie prawnym, np. zobowiązanie sądu do przedstawienia adresu i dołączenie jego kserokopii do podania)
  • dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej za jego złożenie ( dotyczy sytuacji, gdy wnioskodawca działa przez pełnomocnika)

 

Miejsce złożenia dokumentów

Urząd Miejski, Biuro Spraw Obywatelskich, pokój nr 4.

 

Opłaty

 Opłata za udostępnienie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL wynosi 31 zł; nr konta: 70109025900000000144889286

Udostępnienie danych następuje:
- dla podmiotów o których mowa w art. 46 ust. 1 ustawy o ewidencji ludności - nieodpłatnie
- dla podmiotów, o których mowa w art. 46 ust. 2 ustawy o ewidencji ludnosci - odpłatnie.

Termin i sposób załatwienia

W związku z nowelizacją ustawy o ewidencji ludności, od dnia 1 lipca 2019 r. właściwe do udostępniania danych jednostkowych z rejestru PESEL są wyłącznie organy gmin. Wniosek o udostępnienie danych z rejestru PESEL można złożyć w dowolnym organie gminy na terenie kraju.

Zasady udostępniania danych jednostkowych są jednakowe z rejestru PESEL oraz rejestru mieszkańców.

Złożony wniosek sprawdzany jest pod względem formalnym, weryfikowana jest również wskazana we wniosku podstawa prawna oraz dokumenty przedstawione przez wnioskodawcę potwierdzające istnienie interesu prawnego. Wniosek rozpatrywany jest w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia.  Po przeprowadzeniu postępowania organ udostępnia dane bądź odmawia ich udostępnienia w drodze decyzji administracyjnej. 
Zgodnie z art. 35 § 3 kpa załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca , a sprawy szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wczęcia postępowania, zaś w postępowaniu odwoławczym - w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania.

Podstawa prawna

- ustawa z dnia 24 września 2010 roku o ewidencji ludności

- ustawa z dnia 17 lutego 2005 roku o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne

- ustawa z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej
 

- ustawa z dnia 10 maja 2018 r. roku o ochronie danych osobowych

- Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 26 czerwca 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia wzorów wniosków o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców i rejestru PESEL oraz trybu uzyskiwania zgody na udostepnienie danych po wykazaniu interesu faktycznego

- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 roku w sprawie opłat za udostępnianie danych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL


 

 

Tryb odwoławczy

Odmowa udostepnienia danych następuje w drodze decyzji administracyjnej, od której przysługuje odowołanie do właściwego miejscowo Wojewody.

Inne informacje

Od dnia 1 lipca 2019 r. podmioty publiczne, które nie posiadają decyzji administracyjnej, na podstawie której uzyskały dostęp do rejestru PESEL/ rejestrów mieszkańców za pomocą urządzeń teletransmisji danych, w danym roku kalendarzowym, będą mogły uzyskać maksymalnie 300 danych jednostkowych z rejestru PESEL albo 300 danych jednostkowych z poszczególnych lokalnych rejestrów mieszkańców, prowadzonych zgodnie z właściwością miejscową przez dany organ gminy.  

Po wykorzystaniu limitu, w przypadku skierowania kolejnych wniosków, organ gminy zobowiązany będzie do wydania postanowienia w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania.

 

Obowiązek przetwarzania danych osobowych następuje na podstawie przepisów prawa Ustawa z dnia 24 września 2010 roku art. 46-47. Szczegóły i zakres przetwarzania znajdują się w klauzuli informacyjnej opublikowanej na stronie BIP Urzędu Miejskiego w Leżajsku

https://bip-v1-files.idcom-jst.pl/sites/3097/wiadomosci/422559/files/0407_so_2020.pdf

Formularze i załączniki

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 27.03.2018
Dokument wytworzony przez: Biuro Spraw Obywatelskich
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Magdalena Dziędzik
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 08 kwietnia 2008 12:03
Dokument wprowadzony do BIP przez: Administrator
Ilość wyświetleń: 11445
23 listopada 2021 12:41 (Magdalena Dziędzik) - Aktualizacja danych sprawy.
25 marca 2021 10:57 (Helena Reisser) - Aktualizacja danych sprawy.
21 maja 2020 12:22 (Magdalena Dziędzik) - Aktualizacja danych sprawy.