Nadanie numeru PESEL

Jednostka prowadząca

Wymagane dokumenty

Wniosek o nadanie numeru PESEL (dot. osób obowiązanych na podstawie odrębnych przepisów do posiadania numeru PESEL),

ważny dowód osobisty lub paszport,

odpis aktu urodzenia ( do wglądu, -  dot. obywateli polskich zamieszkujących poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej w związku z ubieganiem się o polski dokument tożsamości)

 

Miejsce złożenia dokumentów

Biuro Spraw Obywatelskich - pokój nr 4

Opłaty

bez opłat

 

Termin i sposób załatwienia

Art. 7 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności:

1. W rejestrze PESEL gromadzone są dane:
    1) obywateli polskich zamieszkujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
    2) obywateli polskich zamieszkujących poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej w związku z ubieganiem się o polski dokument tożsamości;
    3) cudzoziemców zamieszkujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2. W rejestrze PESEL mogą być gromadzone dane osób obowiązanych na podstawie odrebnych przepisów do posiadania numeru PESEL.

3. W rejestrze mieszkańców gromadzonę są dane osób, o których mowa w ust. 1 i 2, które wykonały obowiązek meldunkowy na terenie danej gminy.

 Art. 16
1. Numer PESEL jest nadawany z urzędu.
2. Osobie, o której mowa w art. 7 ust. 2, numer PESEL nadaje się na jej wniosek.
3. Numer PESEL nadaje minister właściwy do spraw informatyzacji.
4. Nadanie numeru PESEL jest czynnością materialno techniczną.

O nadanie numeru PESEL z urzędu występują:

1) kierownik urzędu stanu cywilnego sporzadzajacy akt urodzenia - w stosunku do dzieci osób, o których mowa w art. 7 ust.1 pkt.1 i 3, urodzonych na terytorium RP
2) organ gminy właściwy do zameldowania na pobyt stały albo pobyt czasowy - w stosunku do osób, o których mowa w art.7 ust. 1 pkt 1 i 3, z wyjątkiem dzieci o których mowa w pkt. 1;

2a) organ gminy właściwy do realizacji wniosku obywatela państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub Zjednoczonego Królewstwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej o ujęcie w stałym obwodzie głosowania w Centralnym Rejestrze Wyborców, po wydaniu pozytywnej decyzji w tej sprawie w trybie określonym w przepisach ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy
3) organ wydający polski dokument tożsamości - w stosunku do osób, o których mowa w art. 7 ust.1 pkt.2;
3a)organ wydający dowód osobisty - w stosunku do osób, o których mowa w art. 7 ust.1 pkt 1;
4) organ gminy właściwy dla dzielnicy Śródmieście miasta stołecznego Warszawy - w stosunku do osób, dla których nie można ustalić organu właściwego w sposób wskazany w pkt 1-3.

Wniosek o nadanie numeru PESEL składa się na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem do dowolnego organu gminy.

 

Inne informacje

Obywatel polski ma obowiązek umiejscowić zagraniczne akty w polskich księgach stanu cywilnego.

Art. 104 ust.5 prawo o aktach stanu cywilnego:

Transkrypcja jest obligatoryjna, jeżeli obywatel polski, którego dotyczy zagraniczny dokument stanu cywilnego, posiada akt stanu cywilnego potwierdzający zdarzenia wcześniejsze sporządzony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i żąda dokonania czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego lub ubiega się o polski dokument tożsamości lub nadanie numeru PESEL.

Formularze i załączniki

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 26 listopada 2021 12:44
Dokument wprowadzony do BIP przez: Magdalena Dziędzik
Ilość wyświetleń: 564
25 sierpnia 2023 14:45 (Helena Reisser) - Aktualizacja danych sprawy.
21 grudnia 2021 13:04 (Magdalena Dziędzik) - Aktualizacja danych sprawy.
21 grudnia 2021 12:56 (Magdalena Dziędzik) - Aktualizacja danych sprawy.