Wniosek o nadanie numeru PESEL (dot. osób obowiązanych na podstawie odrębnych przepisów do posiadania numeru PESEL),
ważny dowód osobisty lub paszport,
odpis aktu urodzenia ( do wglądu, - dot. obywateli polskich zamieszkujących poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej w związku z ubieganiem się o polski dokument tożsamości)
Biuro Spraw Obywatelskich - pokój nr 4
bez opłat
Art. 7 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności:
1. W rejestrze PESEL gromadzone są dane:
1) obywateli polskich zamieszkujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2) obywateli polskich zamieszkujących poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej w związku z ubieganiem się o polski dokument tożsamości;
3) cudzoziemców zamieszkujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2. W rejestrze PESEL mogą być gromadzone dane osób obowiązanych na podstawie odrebnych przepisów do posiadania numeru PESEL.
3. W rejestrze mieszkańców gromadzonę są dane osób, o których mowa w ust. 1 i 2, które wykonały obowiązek meldunkowy na terenie danej gminy.
Art. 16
1. Numer PESEL jest nadawany z urzędu.
2. Osobie, o której mowa w art. 7 ust. 2, numer PESEL nadaje się na jej wniosek.
3. Numer PESEL nadaje minister właściwy do spraw informatyzacji.
4. Nadanie numeru PESEL jest czynnością materialno techniczną.
O nadanie numeru PESEL z urzędu występują:
1) kierownik urzędu stanu cywilnego sporzadzajacy akt urodzenia - w stosunku do dzieci osób, o których mowa w art. 7 ust.1 pkt.1 i 3, urodzonych na terytorium RP
2) organ gminy właściwy do zameldowania na pobyt stały albo pobyt czasowy - w stosunku do osób, o których mowa w art.7 ust. 1 pkt 1 i 3, z wyjątkiem dzieci o których mowa w pkt. 1;
2a) organ gminy właściwy do realizacji wniosku obywatela państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub Zjednoczonego Królewstwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej o ujęcie w stałym obwodzie głosowania w Centralnym Rejestrze Wyborców, po wydaniu pozytywnej decyzji w tej sprawie w trybie określonym w przepisach ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy
3) organ wydający polski dokument tożsamości - w stosunku do osób, o których mowa w art. 7 ust.1 pkt.2;
3a)organ wydający dowód osobisty - w stosunku do osób, o których mowa w art. 7 ust.1 pkt 1;
4) organ gminy właściwy dla dzielnicy Śródmieście miasta stołecznego Warszawy - w stosunku do osób, dla których nie można ustalić organu właściwego w sposób wskazany w pkt 1-3.
Wniosek o nadanie numeru PESEL składa się na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem do dowolnego organu gminy.
Obywatel polski ma obowiązek umiejscowić zagraniczne akty w polskich księgach stanu cywilnego.
Art. 104 ust.5 prawo o aktach stanu cywilnego:
Transkrypcja jest obligatoryjna, jeżeli obywatel polski, którego dotyczy zagraniczny dokument stanu cywilnego, posiada akt stanu cywilnego potwierdzający zdarzenia wcześniejsze sporządzony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i żąda dokonania czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego lub ubiega się o polski dokument tożsamości lub nadanie numeru PESEL.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Leżajsku